Piernik

Nastała moda taka, że zanim wyjedzie się na święta, trzeba zaliczyć kilka wigilii, a to ze znajomymi, a to z pracy, a to koła naukowego itp.  Przeważnie trzeba tez ze sobą przynieść coś do jedzenia, więc wymyśliłam sobie piernik, a że lubię rzeczy nietypowe to wymyśliłam sobie że bez mąki, a co! Przyprawę korzenna tez postanowiłam zrobic sama, tak z ceikawości. Przepisy na oba świąteczne cudeńka znajdziecie poniżej:

Domowa przyprawa do piernika:



  • 4 płaskie łyżeczki mielonego cynamonu 
  • 2, 5 łyżeczki całych goździków
  • 2 płaskie łyżeczki mielonego imbiru
  • 3/4 łyżeczki kolendry (ziarenek)
  • 5 ziarenek pieprzu czarnego
  • 25 ziarenek ziela angielskiego 
  • 2 płaskie łyżeczki kardamonu (wyłuskanych ziarenek)
  • 3 płaskie łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
  • 3 szczypty anyżu (opcjonalnie)
Wszytkie składniki, zarówno te już zmielone i całe (np. ziele angielskie) wrzuciłam do młynka do kawy i zmieliłam na drobny pył. Mam młynek elektryczny więc nie chciałam się bawić już później w mieszanie. Jeżeli masz młynek ręczny, najpierw zmiel to co trzeba zmielić, a resztę dodaj później. Z tej ilości składników wyszły mi mniej więcej 4 duże łyżki przyprawy. Całość przechowywać w szczelnie zamkniętym słoiczku.



Bezglutenowy piernik:
Przed upieczeniem



  • 2 szklanki kaszy jaglanej (suchej)
  • 4 szklanki gorącej wody
  • sól
Kaszę należy porządnie przepłukać (aby nie było goryczki), ugotować i trochę przestudzić.

  • 1 szklanka mleka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1/2 szklanki oleju 
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżki przyprawy do piernika
  • 5 jajek
opcjonalnie:
  • żurawina, rodzynki, orzechy, migdały czy co kto lubi. 

Wszystkie składniki umieść w dużej misce i zblenduj na gładką masę, Na koniec jeśli chcesz dodaj np. żurawinę, wymieszaj. Przełóż do blachy ( ta ilość ciasta jest odpowiednia do blachy ok 25x35). Piecz w 200 stopniach przez ok.50 minut. 



Ja całość na koniec udekorowałam wiórkami kokosowymi i plasterkami pomarańczy. 

To najbardziej lubię w ciastach na kaszy jaglanej, że niesamowicie szybko się je robi i właściwie nie ma opcji, żeby nie wyszły. No i oczywiście to, że są pyszne, słodkie i zdrowe zarazem :)
Po upieczeniu
Smacznego!

Bywajcie :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia