Jak odnieść sukces wg Sokratesa


Długo szukałam czegoś uniwersalnego, czegoś, co mogłabym określić jednym zdaniem, jako właśnie ta rzecz, która sprawia, że w życiu idzie albo nie idzie.
Wiem, że poszukiwanie czegoś takiego jest w samym zamyśle dość absurdalne, bo na sukces, spełnienie czy szczęście składa się tak dużo czynników, że można by było stworzyć całkiem gruby Leksykon rzeczy prowadzących do 3 razy S".

Okazuje się jednak, że wraz z poszukiwaniami ten pomysł stawał się coraz mniej absurdalny i ostatnio trafiłam na cytat totalnie w punkt. I to nie stworzony przez jakiegoś supercoacha, próbującego Ci wcisnąć swój niezastąpiony produkt, a przez Sokratesa. 

Kumacie powagę sytuacji?!

Ktoś prawie 2500 (słownie: dwa i pół tysiąca!) lat wstecz dał odpowiedź na pytanie, które zadaje sobie dzisiaj tak wiele osób!

Nie trzymam Was dłużej w niepewności, oto co mądrego zostało powiedziane:

Czyż nie jest oczywiste, iż ludzie odnoszą sukces, gdy znają siebie, a porażki, gdy siebie nie znają? Ci, którzy znają siebie wiedzą, co do nich pasuje najlepiej, ponieważ umieją odróżnić, to co potrafią zrobić, od tego, czego nie potrafią. Przez robienie tego, na czym się znają, spotykają swoje własne potrzeby i osiągają swoje cele, podczas gdy trzeźwo patrząc na rzeczy, których nie rozumieją, unikają porażek i błędów. "

Przesłanie płynące z tego tekstu jest takie, że to nad czym powinniśmy pracować to pewność siebie i samoświadomość.

Pewność siebie jest często mylona z poczuciem własnej wartości, a to są dwie zupełnie różne rzeczy, choć mocno oddziałujące na siebie. Kiedy jestem pewna siebie, moje poczucie wartości rośnie, bo wiem, że mogę liczyć na samą siebie w różnych sytuacjach, wiem, że zachowam się adekwatnie, stanę na wysokości zadania.

Poczucie własnej wartości można określić jako odpowiedź na pytanie: Jak określam swoją wartość?
zaś pewność siebie jako: Jak dobrze znam siebie i w jakim stopniu mogę na siebie liczyć?

Samoświadomość to ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytania: "Kim jestem?""Do czego jestem zdolny?""Jaki jestem?"

Uważam, że jednym z najważniejszych zadań każdego człowieka w ciągu życia jest jak najlepsze poznanie własnej osobowości i charakteru, dążeń i celów i odpowiedzenie sobie na pytanie: "O co mi tak właściwie mi w życiu chodzi?"

Oddzielenie własnego obrazu siebie od tego, co chcą widzieć w nas inni i uwolnienie się od tych ram narzuconych przez rodzinę czy społeczeństwo. Nie jest to zadanie łatwe ani możliwe do odwalenia w jedno popołudnie. To jest treść życia i siła napędowa do działania.

Warto sprawdzać się w różnych sytuacjach, choćby po to, żeby wiedzieć, jak sobie z nimi radzimy.


Czy kiedy czytacie biografie tzw. ludzi sukcesu albo wywiady z nimi nie macie wrażenia, że większość z nich to osoby o bardzo dużej samoświadomości? Oni nie dadzą sobie wcisnąć poglądu, z którym się nie zgadzają, nie podążali drogą, którą im ktoś wymyślił, tylko szli za tym, co ich wewnętrznie cisnęło (mówię o naukowcach, literatach, artystach, biznesmenach, nie o celebrytach).

Najważniejsza praca domowa, którą powinniśmy odrabiać każdego dnia od momentu, kiedy to sobie uświadomimy, aż do końca, to poznawanie i próba zrozumienia siebie, odkrycie kim jest ten głosik, który mówi w mojej głowie, rozmawiać z nim i nauczyć się budującej współpracy.


Powodzenia!

Bywajcie!


Dziękuję Ci za przeczytanie tego artykułu — włożyłam dużo czasu i energii w stworzenie go dla Ciebie. Dlatego będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad! Bez znaku od Ciebie, ten blog nie jest kompletny.
  • Zostaw komentarz na Facebook'u — Twoje przemyślenia, wnioski i doświadczenia są dla mnie bardzo cenne, dzięki nim mogę tworzyć artykuły o tym, co jest dla Ciebie interesujące i przydatne.
  • Podaj dalej! - jeśli to, co piszę, coś w Tobie ruszyło, albo Ci pomogło, podziel się tym ze swoimi znajomymi, może oni też znajda tu coś dla siebie.
  • Wpadnij na Instagrama — jeśli jesteś ciekaw, jak wygląda codzienne życie, autorki tych wszystkich mądrych wywodów, zajrzyj tutaj. A jeśli szukasz kopa do działania, zajrzyj do mojego rocznego wyzwania rysunkowego, znajdziesz tu codzienną dawkę motywacji!
  • Zajrzyj na Facebook'a — dzięki fanpage'owi będziesz na bieżąco z najświeższymi artykułami, znajdziesz tu też linki do ciekawych materiałów i miejsce do dyskusji na około-egzystencjalne tematy :)
Stay tuned!




Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia